F1 2023 | program závodů, pravidla a další zajímavosti

F1 2023 je v plném proudu. Získejte všechny potřebné informace v průběhu sezóny na jednom místě, právě u nás! Pokračujte ve čtení a dozvíte se vše důležité.

Velká cena Austrálie – preview

Po dvoutýdenní pauze je formule 1 zpět se třetím závodem letošní sezóny. Tentokrát zavítá královna motorsportu do Austrálie. Okruh v Melbourne je od loňského roku rychlejší a závodění na něm je odlišné od dřívějších let. Bude pokračovat dominance Red Bullu? Jak si povede Aston Martin? Stáhnou Mercedes a Ferrari alespoň částečně ztrátu? Nejenom na tyto otázky se pokusíme najít odpověď v dnešním preview.

Red Bull získal v Saúdské Arábii druhý double v letošní sezóně. Přestože je trať v Melbourne odlišná od Bahrajnu a Džiddy, tak není příliš mnoho důvodů si myslet, že monoposty rakouské stáje nebudou nejrychlejšími na startovním roštu i tentokrát. Max Verstappen má momentálně pouze jednobodový náskok před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem. Můžeme se tak dočkat velmi zajímavého souboje mezi oběma jezdci Red Bullu.

Aston Martin byl v obou úvodních závodech letošní sezóny druhým nejrychlejším týmem. Zlepšení britské stáje je až neuvěřitelné a Fernando Alonso si zatím připsal dvě pódiová umístění. Dvojnásobný mistr světa i jeho týmový kolega Lance Stroll mohou zatím být pozitivně naladěni a pomýšlet na velmi dobrý výsledek i v Austrálii. Proti Mercedesu a Ferrari to však určitě nebudou mít jednoduché.

Mercedes dal jasně najevo, že není s výkonem současného monopostu spokojen a plánuje velké změny konceptu. V Austrálii bude mít tým možnost ukázat, že data získaná z prvních dvou velkých cen pomohla snížit ztrátu na nejrychlejší Red Bull. Možná se dočkáme i několika novinek na samotném voze. Nicméně je potřeba si uvědomit, že nelze očekávat nějaké výrazné zrychlení během dvou týdnů. Dopravit větší množství vylepšení monopostu do Austrálie je navíc logisticky velice náročné, takže se dočkáme pravděpodobně jen menších novinek.

Podobně je na tom i Ferrari. Rychlost monopostů italské stáje je pro fanoušky velkým zklamáním a cesta zpět na vrchol bude dlouhá. Kvalifikační rychlost je sice relativně slušná, ovšem závodní tempo je velkým kamenem úrazu. Vozy Ferrari trpí vysokou degradací pneumatik, což je v závodech velmi limitující. Stáj z Maranella údajně plánuje změnu bočnic, ovšem to na dohnání Red Bullu rozhodně stačit nebude. Ferrari bude mít podobně jako Mercedes možnost ukázat, že analýza dat z prvních dvou velkých cen pomohla týmu alespoň částečně snížit ztrátu. Možná se dočkáme i menších vylepšení samotného monopostu.

Nyní se pojďme podívat na střed pole. Alpine se zatím profiluje jako jasný kandidát na nejlepší středopolový tým. V obou úvodních závodech se podařilo francouzské stáji bodovat. U Alpine sice nejsou s výkonem současného monopostu úplně spokojeni, ale pozici nejrychlejšího týmu ze středu pole by si mohli udržet i v Austrálii.

Bojovat o umístění v první desítce by mohly i stáje Haas a Williams. Oba týmy už letos dokázaly bodovat a jejich rychlost by nemusela být špatná ani v Austrálii. McLaren a AlphaTauri jsou zatím bez bodu a lze o nich mluvit jako o zklamáních. Především stáj z Wokingu zaznamenala velký výkonnostní propad. Stále jsme však na začátku sezóny a výkonnost jednotlivých týmů se ještě může hodně změnit.

Sice si budeme muset na všechny části závodního víkendu přivstat, ale snad nám to akce na trati vynahradí více než dost. Pojďme si společně užít Velkou cenu Austrálie.

Kdy začne sezóna F1 2023?

Začátek sezóny je stanoven na 5. března, kdy se pojede Velká cena Bahrajnu. Předsezónní testy budou probíhat také v Bahrajnu a to 23. až 25. února.

Piloti a týmy, které nastoupí do sezóny F1 2023

V následující tabulce najdete přehled týmů, výrobců pohonných jednotek, jezdců a jejich závodních čísel.

Název týmu Motor Jezdci Čísla jezdců
Oracle Red Bull Racing Honda RBPT Max Verstappen 1
Sergio Pérez 11
Scuderia Ferrari Ferrari Charles Leclerc 16
Carlos Sainz 55
Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team Mercedes George Russell 63
Lewis Hamilton 44
BWT Alpine F1 Team Renault Esteban Ocon 31
Pierre Gasly 10
McLaren Formula 1 Team Mercedes Lando Norris 4
Oscar Piastri 81
Alfa Romeo F1 Team Stake Ferrari Valtteri Bottas 77
Čou Kuan-jü 24
Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team Mercedes Fernando Alonso 14
Lance Stroll 18
MoneyGram Haas F1 Team Ferrari Kevin Magnussen 20
Nico Hülkenberg 27
Scuderia AlphaTauri Honda RBPT Júki Cunoda 22
Nyck de Vries 21
Williams Racing Mercedes Alexander Albon 23
Logan Sargeant 2
  • Max Verstappen má s Red Bullem uzavřenou smlouvu až do roku 2028, Sergio Pérez do konce sezóny 2024.
  • Oba dva jezdci Ferrari mají podepsané smlouvy do konce sezóny 2024.
  • George Russell má s Mercedesem uzavřený víceletý kontrakt, Lewisovi Hamiltonovi končí smlouva po sezóně 2023.
  • Esteban Ocon má v týmu Alpine podepsanou smlouvu do konce roku 2024. Pierre Gasly přichází z AlphaTauri a u francouzské stáje nahradí Fernanda Alonsa. Podepsal víceletý kontrakt.
  • Lando Norris má uzavřenou smlouvu s McLarenem až do konce roku 2025. Oscar Piastri nahradí v týmu Daniela Ricciarda, který po ukončení smlouvy přijal pozici rezervního jezdce v Red Bullu. Piastri má podepsaný kontrakt do konce sezóny 2024.
  • Valtteri Bottas má s Alfou Romeo podepsaný víceletý kontrakt, Čou Kuan-jü má smlouvu do konce sezóny 2023.
  • Sebastian Vettel ukončil kariéru a v týmu Aston Martin ho nahradí Fernando Alonso, který podepsal víceletý kontrakt. Lance Stroll, jehož otec závodní tým vlastní, bude v britské stáji pokračovat.
  • U týmu Haas pokračuje Kevin Magnussen, který má podepsaný víceletý kontrakt. Micka Schumachera nahradí Nico Hülkenberg, který v sezóně 2022 odjel dva závody za Aston Martin. Délka jeho smlouvy není známa. Mick Schumacher bude v příštím roce působit jako rezervní jezdec Mercedesu.
  • Júki Cunoda má s AlphaTauri uzavřenou smlouvu do konce sezóny 2023. Jeho novým týmovým kolegou bude Nyck de Vries, který podepsal roční kontrakt.
  • Víceletou smlouvu má s Williamsem podepsanou Alexander Albon. Nicholase Latifiho v týmu nahradí Logan Sargeant. Délka jeho smlouvy není známa.

Kalendář F1 2023 – program závodů F1 v roce 2023, novinky

V sezóně 2023 bychom měli vidět rekordních 23 závodů a k tomu rovnou šest sprintů. Tři závody se budou konat na území Spojených států amerických. Kromě Austinu a Miami, které do kalendáře přibylo v sezóně 2022, se pojede i v Las Vegas, kde formule 1 naposledy závodila v roce 1982. Tentokrát se ovšem pojede na úplně novém okruhu.

Do kalendáře se vrací i Velká cena Kataru, která se poprvé jela v roce 2021. Závod tehdy vyhrál Lewis Hamilton z Mercedesu. Katar má uzavřený dlouhodobý kontrakt až do sezóny 2032.

Kalendář F1 2023 – VC podle pořadí, ve kterém se pojedou

Pořadí Velká cena Okruh Datum závodu
1. Velká cena Bahrajnu Bahrain International Circuit, Sakhir 5. března
2. Velká cena Saúdské Arábie Jeddah Corniche Circuit, Džidda 19. března
3. Velká cena Austrálie Albert Park, Melbourne 2. dubna
4. Velká cena Ázerbájdžánu Baku City Circuit, Baku 30. dubna
5. Velká cena Miami Miami International Autodrome, Miami Gardens, Florida 7. května
6. Velká cena Emilia Romagna Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola 21. května
7. Velká cena Monaka Circuit de Monaco, Monte Carlo 28. května
8. Velká cena Španělska Circuit de Catalunya, Barcelona 4. června
9. Velká cena Kanady Circuit Gilles Villeneuve, Montréal 18. června
10. Velká cena Rakouska Red Bull Ring, Spielberg 2. července
11. Velká cena Velké Británie Silverstone, Silverstone 9. července
12. Velká cena Maďarska Hungaroring, Mogyoród 23. července
13. Velká cena Belgie Circuit de Spa-Francorchamps, Spa 30. července
14. Velká cena Nizozemska Circuit Park Zandvoort, Zandvoort 27. srpna
15. Velká cena Itálie Autodromo Nazionale Monza, Monza 3. září
16. Velká cena Singapuru Marina Bay, Singapur 17. září
17. Velká cena Japonska Suzuka Circuit, Suzuka 24. září
18. Velká cena Kataru Losail International Circuit, Lusail 8. října
19. Velká cena USA Circuit of the Americas, Austin, Texas 22. října
20. Velká cena Mexika Autódromo Hermanos Rodríguez, Ciudad de México 29. října
21. Velká cena Brazílie Autódromo José Carlos Pace, São Paulo 5. listopadu
22. Velká cena Las Vegas Las Vegas Street Circuit, Las Vegas, Nevada 18. listopadu
23. Velká cena Abú Dhabí Yas Marina Circuit, Abú Dhabí 26. listopadu

Poznámka – tučně jsou zvýrazněny závodní víkendy se sprintem.

Celkem šest sprintů

Sezóna 2023 nabídne celkem šest závodních víkendů, kdy se kromě standardní kvalifikace pojede i sprint. Jedná se o stokilometrový závod, na jehož startu se závodníci seřadí právě podle výsledků kvalifikace. Body získá prvních osm jezdců, přičemž za první příčku obdrží pilot osm bodů, za druhé místo sedm bodů atd. Výsledky sprintu také určují startovní pozice pro nedělní velkou cenu.

Sprint v sezóně 2023 uvidíme v těchto destinacích: Ázerbájdžán, Rakousko, Belgie, Katar, USA, Brazílie.

Přestupy mezi šéfy týmů

Hned několik stájí bude mít v příští sezóně nového šéfa. Ve Ferrari skončil Mattia Binotto a na jeho místo přichází Frédéric Vasseur, který byl doposud šéfem týmu Alfa Romeo.

Výkonný ředitel McLarenu Andreas Seidl se přesunul k Sauberu, který v současnosti závodí pod značkou Alfa Romeo a od roku 2026 se z něj stane Audi. Seidl bude zastávat pozici CEO skupiny Sauber. Práci šéfa týmu bude vykonávat výkonný ředitel skupiny Sauber Alessandro Alunni Bravi.

Andrease Seidla nahradí v McLarenu Andrea Stella, jenž v britské stáji působí od roku 2015.

Ve Williamsu skončil šéf týmu Jost Capito a technický ředitel FX Demaison. Novým šéfem se stane James Vowles, který doposud působil jako hlavní stratég u Mercedesu.

F1 2023 – nová pravidla

Pro sezónu 2023 budou zavedeny změny technických pravidel, které mají za cíl odstranit poskakování vozů (tzv. porpoising). Tento jev jsme mohli vidět především v první polovině letošní sezóny. Okraje podlahy tak budou zvýšeny o 15 mm. S tím souvisí i zavedení přísnějších testů ohledně ohýbání okrajů podlahy. Budou také přidány další senzory pro měření úrovně poskakování a výška hrdla difuzoru se zvýší o 10 mm.

Zrcátka budou pro lepší viditelnost zvětšena a na základě nehody, kterou měl Čou Kuan-jü v loňském roce na Silverstonu, budou zpřísněny testy pro ochranný oblouk.

Ve dvou víkendech se bude experimentovat s pneumatikami. V rámci kvalifikace se dočkáme povinné alokace pneumatik a to tím způsobem, že jezdci budou mít povinnost odjet Q1 pouze na tvrdých pneumatikách, Q2 na středních a Q3 na měkkých.

Experimentovat se bude i s DRS. V současnosti je možné aktivovat předjížděcí systém DRS od třetího kola po startu či restartu závodu. V letošních sprintech by měli mít jezdci možnost aktivovat DRS už od druhého kola.

Technická pravidla F1 a sportovní pravidla F1 pro rok 2023 budou nadále doplňována.

Kdo vyhraje sezónu 2023?

Po prvních dvou letošních závodech se jako jasně nejsilnější tým jeví Red Bull. Druhou nejsilnější stájí je momentálně Aston Martin. Výkonnostně na podobné úrovni jako britská stáj jsou Mercedes a Ferrari. Co se týče rozložení sil ve středu pole, tak na základě prvních dvou závodů vypadá nejlépe tým Alpine. O pomyslnou šestou příčku bojují Alfa Romeo, Haas a Williams. Naopak AlphaTauri a McLaren se zatím neukázaly v nejlepším světle. Jedná se však pouze o poznatky na základě prvních dvou letošních závodů a výkonnost týmů se v průběhu sezóny bude měnit.

Jak sledovat F1 2023?

Pokud chcete sledovat závodní víkendy Formule 1 s kvalitním českým a slovenským komentářem, najdete je na placených stanicích Sport 1 a Sport 2. Na těchto kanálech můžete sledovat celé závodní víkendy – tréninky, kvalifikaci a samotný závod. Vše s kvalitním českým a slovenským komentářem. Bonusem je obsáhlé předzávodní studio, které se věnuje rozboru zajímavých informací před startem závodu. K těmto placeným kanálům se můžete dostat hned několika způsoby.

Od léta 2021 se kanály Sport 1 a Sport 2 nenachází v nabídce O2 TV. Naleznete je však v nabídce těchto televizí: Telly, Skylink, Kuki, freeSAT, T-Mobile TV a Vodafone TV.

Pokud pro vás není problém absence českého komentáře, můžete závodní víkendy Formule 1 sledovat přes F1 TV. Roční předplatné F1 TV Pro za 49.99 € nabízí sledování kompletních závodních víkendů, archiv závodů či různé show o Formuli 1. F1 TV Pro je možné předplácet i měsíčně za 5.99 €.

Formuli 1 lze sledovat i více způsoby. Přesné informace o tom, jak sledovat závody Formule 1 v roce 2023 najdete v našem návodu.

Pakliže se na F1 chystáte sázet, doporučujeme vám přečíst si naši příručku. Najdete v ní více než 9 zásadních rad, které vám pomohou uzavřít výherní sázku.

Archiv

Velkou cenu Saúdské Arábie vyhrál Pérez, Alonsovi bylo vráceno pódium

Sergio Pérez vyhrál Velkou cenu Saúdské Arábie. Druhý skončil jeho týmový kolega Max Verstappen, který startoval až z patnáctého místa. Red Bull tak získal druhý double v sezóně. Třetí skončil Fernando Alonso, kterému po pódiové ceremonii dali sportovní komisaři trest deseti sekund za nesprávné odpykání penalizace. Tento trest byl ovšem po odvolání týmu zrušen.

Alonso odstartoval z druhého místa lépe než Pérez a ujal se vedení závodu. Dvojnásobný mistr světa ovšem stál mimo svůj startovací box před začátkem závodu a obdržel tak pětisekundovou penalizaci. Sergio Pérez pilota týmu Aston Martin předjel bez větších problémů ve čtvrtém kole a ujal se tak vedení.

Ve 12. kole se Max Verstappen dostal na osmé místo před Lewise Hamiltona. Úřadující mistr světa startoval až patnáctý, jelikož vypadl ve druhé části kvalifikace kvůli problémům s hnací hřídelí. Charles Leclerc, který startoval dvanáctý kvůli trestu za porušení množství komponent pohonné jednotky, byl ve 12. kole na sedmé příčce.

V 18. kole musel svůj vůz kvůli technickým problémům odstavit Lance Stroll. Pilot týmu Aston Martin sice s monopostem zajel v podstatě mimo prostor tratě, ředitelství závodu se však přesto rozhodlo poslat na trať safety car. Toho využila velká část pilotů pro svou zastávku v boxech. Fernando Alonso si před výměnou pneumatik odpykal svou pětisekundovou penalizaci, nakonec se ukázalo, že byla odpykána správně, a na trať se vrátil na druhé pozici.

Max Verstappen se dostal na druhé místo ve 25. kole po bezproblémovém předjetí Fernanda Alonsa. Zbytek závodu příliš akce nenabídl a Sergio Pérez si tak dojel pro své první letošní vítězství. Max Verstappen skončil po startu z patnáctého místa druhý a díky bodu za nejrychlejší kolo závodu zůstal v čele šampionátu před svým týmovým kolegou. Red Bull tak získal druhý letošní double a zatím se jeví jako jednoznačný favorit na zisk obou titulů.

Fernando Alonso získal druhé pódium ve druhém závodě za Aston Martin. Celkově se jednalo o jeho jubilejní 100. pódium v kariéře. Dosáhnout tohoto milníku se v historii formule 1 podařilo jen dalším pěti pilotům. Sportovní komisaři dali po závodě Alonsovi desetisekundový trest za nesprávné odpykání jeho předchozí penalizace, což by ho posunulo na čtvrté místo za George Russella. Tento trest byl však po odvolání týmu zrušen.

Zástupce stáje Aston Martin poskytl důkazy, že v tomto případě na Alonsově monopostu nepracovali mechanici před uplynutím pětisekundového trestu, takže penalizace byla odpykána správně. Alonso tak nejprve o pódium přišel a následně ho získal zpět. Takové situace by se rozhodně stávat neměly a je na místě mluvit o zlepšení procesů. Ředitelství závodu má rozhodně nad čím přemýšlet.

Piloti Mercedesu – George Russell a Lewis Hamilton – odsadili čtvrté a páté místo. Ambice týmu jsou sice dozajista mnohem vyšší, ale porazit oba vozy Ferrari se počítá. Carlos Sainz skončil šestý, jeho kolega z Ferrari Charles Leclerc dojel po startu z dvanáctého místa sedmý.

Osmou a devátou příčku obsadili Esteban Ocon a Pierre Gasly z týmu Alpine. Haas získal svůj první letošní bod zásluhou Kevina Magnussena, který dojel desátý. Kvůli technickým problémům závod nedokončili Lance Stroll a také Alexander Albon ze stáje Williams.

Největším zklamáním zůstává McLaren. Oscar Piastri si na začátku závodu poškodil přední křídlo a musel zajet do boxů pro výměnu. Lando Norris musel k mechanikům také předčasně, jelikož přejel přes úlomky z monopostu svého týmového kolegy. Jezdci tak obsadili patnáctou a sedmnáctou příčku.

Další závod nás čeká za dva týdny v Austrálii.

Pérez získal pole position, Alonso v první řadě na startu

Sergio Pérez vyhrál kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie, jeho týmový kolega a úřadující mistr světa Max Verstappen vypadl ve druhé části kvalifikace kvůli problémům s hnací hřídelí. Z druhého místa do závodu odstartuje Fernando Alonso, který zajel sice až třetí nejrychlejší čas, ale kvůli penalizaci Leclerca bude stát na startu druhý.

V první části kvalifikace vypadli oba jezdci AlphaTauri. Italský tým v této sezóně zatím neukazuje dobrou rychlost. Júki Cunoda odstartuje šestnáctý, Nyck De Vries osmnáctý. Také oba piloti Williamsu skončili v první části kvalifikace. Alexander Albon skončil sedmnáctý, Logan Sargeant přišel o svůj čas kvůli traťovým limitům. Američan nešťastně přejel se svým monopostem bílou čáru za vjezdem do boxů a do závodu odstartuje z posledního místa. Do druhé části kvalifikace nepostoupil překvapivě ani Lando Norris. Pilot McLarenu udělal chybu v poslední zatáčce a levým předním kolem trefil zeď, což způsobilo problémy se zavěšením.

Max Verstappen musel odstoupit ve druhé části kvalifikace kvůli problémům s hnací hřídelí. Rychlost Red Bullu je však fantastická, a přestože bude úřadující mistr světa startovat až z patnáctého místa, tak není vyloučené, že bude bojovat o vítězství. Jezdci Haasu – Nico Hülkenberg a Kevin Magnussen – obsadili jedenáctou a třináctou příčku. Do třetí části kvalifikace neprošli ani oba piloti Alfy Romeo. Čou Kuan-jü skončil dvanáctý, Valtteri Bottas čtrnáctý.

Boj o pole position ovládl Sergio Pérez. Red Bull je v Saúdské Arábii nejrychlejším týmem a Mexičan to svým výkonem potvrdil. Pérez vyhrál kvalifikaci na stejném okruhu i v loňské sezóně, tehdy ovšem závod nevyhrál, jelikož mu strategii pokazil výjezd safety caru. Charles Leclerc skončil v kvalifikaci druhý, méně než dvě desetiny za Pérezem. Pilot Ferrari však z důvodu penalizace za překročení množství komponent pohonné jednotky odstartuje do závodu až z dvanáctého místa. Z první řady tak odstartuje Fernando Alonso, který s monopostem Aston Martin zajel třetí nejrychlejší čas.

Jeho týmový kolega Lance Stroll měl rozjeté skvělé kolo, ovšem ve třetím sektoru musel své auto korigovat, čímž ztratil drahocenný čas. I tak obsadil slušnou šestou příčku a do závodu bude startovat z pátého místa. Čtvrtý v kvalifikaci skončil George Russell, jeho týmový kolega Lewis Hamilton obsadil osmou příčku. Mercedes má i v Saúdské Arábii poměrně velkou ztrátu. Druhý pilot Ferrari Carlos Sainz skončil v kvalifikaci pátý. Sedmé a desáté místo obsadili jezdci týmu Alpine. Esteban Ocon porazil svého týmového kolegu Pierra Gaslyho. Velmi dobrý výkon předvedl Oscar Piastri, který s vozem McLarenu obsadil deváté místo.

Čeká nás dozajista zajímavá a dramatická Velká cena Saúdské Arábie. Pojďme si ji společně užít.

Velká cena Saúdské Arábie – preview

Po dvoutýdenní pauze je formule 1 zpět. Druhý závod sezóny 2023 se pojede na městském okruhu v saúdskoarabském městě Džidda. Formule 1 na této trati poprvé jezdila v roce 2021, bude se tedy jednat o třetí závod v tomto prostředí. Bude Red Bull stejně dominantní jako v Bahrajnu? Překvapí Ferrari svou rychlostí? Jak na tom bude Aston Martin? Nejen tyto otázky se pokusíme zodpovědět v našem preview.

Red Bull absolutně dominoval v prvním závodě na okruhu v Bahrajnu. Monopost rudých býků se po celý závodní víkend jevil jako nejsilnější v celém startovním poli. Není příliš důvodů si myslet, že Red Bull nebude nejrychlejší i na okruhu v Džiddě. Loňský závod vyhrál Max Verstappen a Sergio Pérez získal pole position. Rakouská stáj bude s velkou pravděpodobností nejsilnější i tentokrát a můžeme se nejspíše těšit na zajímavý souboj týmových kolegů.

Ferrari v prvním závodě zklamalo. Rychlostně nestačilo nejenom na Red Bull, ale kvůli špatnému zacházení s pneumatikami ani na Aston Martin. Charles Leclerc závod ani nedokončil, jelikož musel odstavit vůz kvůli problémům s řídící elektronikou pohonné jednotky. Aby toho nebylo málo, tak Ferrari potvrdilo, že Leclerca v Džiddě čeká penalizace minimálně deseti míst na startu za překročení množství komponent pohonné jednotky.

Řídící elektroniku může tým v průběhu sezóny vyměnit pouze jednou, ovšem Ferrari to udělalo už v Bahrajnu. Charles Leclerc přesto kvůli problémům právě s tímto komponentem závod nedojel a v Saúdské Arábii bude muset nasadit už třetí řídící elektroniku.

Carlos Sainz v Bahrajnu na svého týmového kolegu rychlostně nestačil, takže v Džiddě bude mít příležitost ukázat zlepšení. Monopostům Ferrari by navíc profil tratě v Džiddě měl vyhovovat, takže bychom se možná mohli dočkat zajímavého souboje o vítězství.

Aston Martin ukázal v Bahrajnu fantastickou rychlost. Fernando Alonso získal své 99. pódium v kariéře a Lance Stroll po operaci zápěstí a bez absolvování předsezónních testů dojel na šestém místě. Zelené monoposty vypadaly velmi dobře už při testech a rychlost se potvrdila i v samotném závodě. Otázkou je, zda se Aston Martin dokáže udržet na předních příčkách i nadále. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to tak nemělo být. Závodní víkend v Saúdské Arábii nám dá jasnější obrázek.

Mercedes je po závodě v Bahrajnu velkým zklamáním. Stříbrné šípy zdaleka nebyly tak rychlé, jak se očekávalo a samotný tým připouští, že rozhodně nejsou tam, kde by chtěli být. Lewis Hamilton i George Russell vyjádřili nespokojenost s autem, ale zároveň doufají, že tým se dokáže posunout vpřed. Mercedes čeká dlouhá a náročná cesta, pokud chce opět bojovat o titul. Saúdská Arábie poskytne stáji další data a ukáže, jak je na tom tým rychlostně na úplně jiném typu okruhu. Na vítězství však stříbrné šípy zatím pomýšlet nemohou.

Nyní se přesuneme k týmům ze středu pole. Alfa Romeo, Alpine a překvapivě Williams dokázaly v Bahrajnu zabodovat. Alpine má pravděpodobně nejlepší předpoklady na to být nejsilnější stájí ze středu pole. Alfa Romeo by také mohla pravidelně bodovat. Williams byl v Bahrajnu příjemným překvapením a v Saúdské Arábii bude mít možnost ukázat, že se nejednalo pouze o ojedinělý případ.

Haas, AlphaTauri a především McLaren mají po Bahrajnu co napravovat. Ani jeden z týmů se nepředvedl v příliš dobrém světle. Hlavně McLaren je pro mnoho fanoušků ohromným zklamáním. Stále jsme však pouze na začátku sezóny a výkonnost týmů se bude postupně měnit.

Městský okruh v Džiddě zatím pokaždé doručil závod plný dramatických momentů, takže se tento víkend určitě máme na co těšit.

Verstappenova dominance, Alonso na pódiu. Co ukázala Velká cena Bahrajnu?

Max Verstappen dominantním způsobem ovládl první závod letošní sezóny. Red Bull získal suverénní double a dal jasný vzkaz soupeřům, že bude velice těžké ho porazit. Aston Martin ukázal fantastickou rychlost, což dokládá nejenom skvělé třetí místo Fernanda Alonsa, ale i velmi dobrý výkon Lance Strolla. Ferrari zklamalo rychlostí i spolehlivostí a Mercedes v závodním tempu také výrazně ztrácel.

Dominance Red Bullu. Tak by se dal stručně shrnout první závod letošní sezóny. Oba monoposty startovaly z první řady, a přestože se Pérez propadl za Leclerca, tak díky fantastické závodní rychlosti Red Bullu se Mexičan na druhé místo vrátil a Leclerca v podstatě bez problému předjel. Max Verstappen projel cílem téměř dvanáct vteřin před svým týmovým kolegou a neuvěřitelných 38 sekund před třetím Fernandem Alonsem. Ideální start pro úřadujícího šampiona i rakouskou stáj.

Ferrari opět zklamalo své fanoušky. Nejenom, že červené monoposty neměly ideální závodní rychlost a doslova požíraly své pneumatiky, ale Charles Leclerc závod ani nedokončil kvůli problémům s elektronikou. Monačan by pravděpodobně dokázal dojet na třetím místě a alespoň zmírnit zklamání fanoušků. Carlos Sainz na svého týmového kolegu po celý víkend nestačil a jeho závodní rychlosti určitě nepomohl fakt, že degradace pneumatik byla u Ferrari skutečně vysoká. Španěl nakonec dojel na čtvrtém místě.

Aston Martin naplnil očekávání a ukázal, že alespoň na začátku sezóny by mohl bojovat s Ferrari a Mercedesem. Fernando Alonso předvedl skvělou jízdu, několik působivých předjížděcích manévrů a poprvé od Velké ceny Kataru 2021 stál na stupních vítězů. Přestože v závodě byly dva momenty, kdy nebylo daleko od kolize se soupeřem a v prvním kole navíc Alonsa málem sestřelil jeho týmový kolega Lance Stroll, tak to pro Španěla i britskou stáj nakonec dopadlo velmi dobře.

Velký potlesk si dozajista zaslouží i Lance Stroll. Po dvou týdnech od operace zápěstí a bez absolvování předsezónních testů dokázal dojet na šestém místě a získat tak cenné body pro Aston Martin. Lepší start do nového ročníku si snad britská stáj ani nemohla přát.

Mercedes zažil velmi nepovedený závodní víkend. V kvalifikaci ztrácely stříbrné šípy více, než se očekávalo a rychlost v závodě také nebyla příliš dobrá. V cíli ztratil pátý Lewis Hamilton na prvního Maxe Verstappena neuvěřitelných 50 sekund a jeho týmový kolega George Russell, který obsadil sedmou příčku, ještě o pět vteřin více. Pokud chce Mercedes pomýšlet na boj o titul, bude muset udělat změny v rámci monopostu.

Valtteri Bottas dojel s Alfou Romeo na pěkném osmém místě a získal pro tým čtyři body. Devátý skončil Pierre Gasly s vozem Alpine a po startu z posledního místa dokázal vybojovat první letošní body pro francouzskou stáj. Skvělý výkon. Velmi dobrý závod odjel i Alexander Albon z Williamsu a získal pro tým jeden bod za desáté místo.

Z nováčků dopadl nejlépe Logan Sargeant z Williamsu, který dojel na slušném dvanáctém místě. Williams celkově překvapil dobrou rychlostí v Bahrajnu. AlphaTauri a Haas naopak nebudou s výsledky příliš spokojeni.

Esteban Ocon zažil možná svůj nejhorší závod v kariéře. Dostal hned několik penalizací a do cíle ani nedojel. Pro jezdce stáje Alpine je možná jedinou pozitivní zprávou to, že auto bylo v Bahrajnu konkurenceschopné a dokázalo se umístit v první desítce.

Pokud bychom měli označit jeden tým, pro který závod skončil přímo katastrofou, byl by to bezpochyby McLaren. Lando Norris měl technické problémy a závod dokončil se ztrátou dvou kol na sedmnáctém místě. Pro Oscara Piastriho skončil závod kvůli technickým problémům už po třinácti kolech. Takhle si australský nováček svůj debut ve formuli 1 určitě nepředstavoval.

Monopost McLarenu nevypadá vůbec dobře a letošní sezóna by mohla být jedno velké trápení pro britskou stáj. Avšak stále se jedná pouze o první závod a tým bude dělat maximum pro to, aby svou výkonnost zlepšil. Fanoušci McLarenu to však minimálně teď rozhodně nemají lehké. Jak se asi cítí Daniel Ricciardo?

Druhý závod nás čeká za dva týdny v Saúdské Arábii na městském okruhu v Džiddě. Diametrálně odlišná trať oproti Bahrajnu by mohla přinést další zajímavé výsledky. Formule 1 se rozjíždí v plném proudu a určitě stojí za to ji sledovat.

Red Bully v první řadě, Ferrari ve druhé – kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu vyhrál Verstappen

Formule 1 je po dlouhé zimní pauze konečně zpátky. Po předsezónních testech a prvních trénincích v Bahrajnu se hlasitě diskutovalo o tom, jak si výkonnostně stojí jednotlivé týmy. Po první letošní kvalifikaci už máme konečně bližší představu. Do nedělního závodu odstartuje z prvního místa úřadující šampion Max Verstappen. V první řadě mu bude dělat společnost jeho týmový kolega Sergio Pérez.

Kvalifikace v Bahrajnu ukázala, že Red Bull ze své loňské rychlosti nic neztratil a monoposty rakouské stáje jsou minimálně na začátku sezóny opět těmi nejrychlejšími na startovním roštu. Obsazení prvních dvou míst je jasným vzkazem pro soupeře, že porazit Red Bull bude letos velmi složitý úkol.

Druhá řada bude na startu patřit Ferrari. Charles Leclerc odstartuje ze třetího místa, Carlos Sainz ze čtvrtého. Leclerc byl po kvalifikaci příjemně překvapen, že Ferrari nakonec na Red Bull ztrácelo méně, než předpokládal. Stáj z Maranella tak zatím můžeme řadit na druhé místo, co se rychlosti monopostů týče.

Aston Martin se jevil jako možný černý kůň letošní sezóny po předsezónních testech i pátečních trénincích. V kvalifikaci britská stáj nezklamala a ukázalo se, že minimálně na začátku sezóny by Aston Martin mohl být třetím nejsilnějším týmem na startovním roštu. Fernando Alonso obsadil v kvalifikaci velmi dobré páté místo. Jeho týmový kolega Lance Stroll, který neabsolvoval předsezónní testy kvůli zraněním zápěstí, dokázal svůj monopost dostat na osmé místo.

Mercedes je z výsledku kvalifikace zklamaný. Po nepříliš úspěšné loňské sezóně se očekávalo, že se stříbrné šípy vrátí v plné síle a budou bojovat o titul s Red Bullem a Ferrari. Bahrajnská kvalifikace tato očekávání nepotvrdila. George Russell odstartuje do závodu ze šestého místa, Lewis Hamilton obsadil sedmou příčku. Oba piloti ztratili na prvního Verstappena více než šest desetin vteřiny.

Navíc se zdá, že minimálně na začátku sezóny by mohl být Mercedes až čtvrtým nejsilnějším týmem. Kromě Red Bullu a Ferrari vypadá rychleji i Aston Martin, kterému Mercedes dodává pohonné jednotky. Nedělní závod ukáže, jak jsou na tom jednotlivé stáje v rámci závodního tempa. Právě v tomto ohledu by mohly stříbrné šípy příjemně překvapit.

U ostatních týmů se výkonnost odhaduje složitěji. Esteban Ocon jezdící za stáj Alpine obsadil v kvalifikaci deváté místo, ovšem jeho nový týmový kolega Pierre Gasly vypadl už v první části kvalifikace. I přesto by Alpine mohl být pátou nejsilnější stájí.

Haas, Alfa Romeo a McLaren by si minimálně ze začátku mohly být výkonnostně relativně blízko.

Právě McLaren působí možná jako největší zklamání z celého startovního pole. Od britské stáje se očekával výkonnostní vzestup, ovšem zatím to vypadá na poměrně výrazný propad. Lando Norris obsadil v kvalifikaci jedenácté místo, Oscar Piastri skončil osmnáctý. Pro fanoušky jednoho z historicky nejúspěšnějších týmů se nejedná o dobré zprávy.

Haas se dokázal s jedním monopostem dostat do třetí části kvalifikace. Navrátilec do formule 1 Nico Hülkenberg předvedl velmi dobrý výkon a obsadil desátou příčku. Jeho týmový kolega Kevin Magnussen skončil sedmnáctý.

Jezdci Alfy Romeo obsadili dvanáctou a třináctou příčku. Rychlejším z dvojice pilotů byl Valtteri Bottas. Čou Kuan-jü zaostal za svým kolegou jen o třicet tisícin sekundy.

Jako nejpomalejší týmy se zatím profilují AlphaTauri a Williams. Júki Cunoda obsadil čtrnácté místo, Nyck de Vries skončil devatenáctý. Jezdci Williamsu, Alexander Albon a Logan Sargeant, obsadili patnáctou a šestnáctou příčku.

Čeká nás dozajista skvělá a dramatickými momenty naplněná sezóna. Pojďme si ji společně užít.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.