Sebeovládání | naučte se zvládat nežádoucí emoce

Z nezávislých výzkumů vyplývá, že 93% tipařů na sázení soustavně prodělává. Pouze 7% sázkařů v dlouhodobém horizontu dosahuje zisku. A asi jen 1-2% sázkařů si sázením dokáže vydělat na živobytí. Ještě zajímavější je, že největší rozdíl mezi ztrátovými a ziskovými tipaři nespočívá ve skvělých tipech, ale ve schopnosti sebeovládání. Ano, slyšíte dobře. Úspěšnost ziskového tipaře neurčují ani tak tipy, protože k nim se různými způsoby může dostat každý (například i přes naše tipy na sázení či sázkové programy), ale ve schopnosti odolávat pokušení s vidinou splnění dlouhodobějšího cíle.

Faktem je, že návodů na to, jak se stát úspěšným sázkařem je na internetu hromada. I na našich stránkách můžete získat dobře míněné rady, které nám samotným pomohly stát se ziskovými sázkaři, což doplňujeme také výherními tipy zdarma. A to na internetu nejsme ani zdaleka jediní. Tohle svědčí o faktu, že hybatelem sázkového světa je schopnost sebeovládání.

Jednoduše řečeno, teprve pokud dokážete odolat pozitivním a negativním emocím, v sázení můžete být dlouhodobě ziskoví. Jenže tohle si lidé jen neradi připouštějí. A nebo to vědí, jenom prostě netuší, jak by se ke schopnosti sebeovládání mohli dopracovat. V tomto článku si problematiku sebeovládání probereme do nejmenších podrobností, protože správná informovanost o problému je základem řešení.

První krok k sebeovládání, nelhat si do kapsy

Na cestě k sebeovládání je nejtěžší přiznat si vlastní chybu. Sázkaři mají ve zvyku svádět své prohry na všechno ostatní, jenom ne sami na sebe. Kolikrát už jsme slyšeli, že prohráli jenom kvůli tomu, že vybraný tým dostal hned zkraje zápasu červenou kartu. Ano, tohle se skutečně může stát, jenže v dlouhodobém horizontu se tyhle situace vyrovnají. Vedle zápasů, které pro vás budou vyloženě smolné, se dočkáte také zápasů, které vyhrajete s pekelným štěstím. Pokud tedy v dlouhodobém horizontu nevyhráváte, není to vinou smůly ale vinou vašich špatných rozhodnutí. Tohle si musíte uvědomit.

Smolné či šťastné situace jsou často spouštěčem pro nezřízené sázení. Člověk chce rychle nahnat ztrátu nebo má naopak pocit, že když mu vyšla tahle sázka, tak je neporazitelný. V tomto bodě se pokorným, upřímným přístupem musíte vrátit zase zpět na zem. Uvědomte si, že i prohraná sázka mohla být dobrá, nebo naopak že i vyhraná sázka mohla být chybná.

Pozn.: Nejlepším, nikoliv však absolutním měřítkem pro správnost tipu je porovnání hodnoty kurzů v době podání s hodnotou kurzu v době těsně před uzavřením trhu (bezprostředně před zápasem). Pakliže kurz, za který jste sázku podali, je nižší než kurz, který byl na danou příležitost těsně před začátkem zápasů, na 98% máte value bet – tj. vaše sázka byla správná. Dále samozřejmě záleží na rozdílu mezi těmito kurzy, nicméně toto jako základní poznávací znamení stačí.

Druhý krok k sebeovládání, vysoké pracovní nasazení

Pokud připustíte, že máte problém se sebeovládáním (a tudíž že nepatříte mezi ziskové sázkaře, nebo že kvůli tomu přicházíte o značnou část zisků), máte napůl vyhráno. Dalším nezbytným krokem je připustit si, že sázením se peníze nevydělávají lehce. Sázkaři často mají pocit, že mohou vydělávat hromady peněz, aniž by kvůli tomu hýbli prstem. To je vyloženě špatně.

Dokonce i pokud se rozhodnete odebírat tipy zdarma (nebo nějaké prověřené placené tipy) budete mít spoustu práce – člověk musí být neustále na telefonu nebo internetu, protože nikdy neví, kdy bude jaký tip uveřejněný nebo kdy mu jaký tip přijde do schránky – musí dodržovat základy správného bankroll managementu, musí si ideálně psát sázkové záznamy a celkově se musí udržovat v dobré psychické kondici, protože jinak ho to semele.

Jak vypadá den profesionálního sázkaře?

V případě, že používáte svou vlastní sázkovou strategii, je toto povolání ještě mnohem náročnější – na čas i na psychiku. Většina ziskových sázkařů tráví v práci 10-12 hodin denně. Když zrovna nevylepšují svojí strategii sázení, tak procházejí nabídku sázkových kanceláří, nebo vyhlížejí, až sázkovky vypíšou potřebné kurzy. Dále porovnávají nabídky u jednotlivých sázkovek, protože i rozdíl v hodnotě kurzu ve výšce 0,05 může v konečném důsledku znamenat tisíce. Nezbytnou součástí je sledování aktuálního dění v týmech, ligách či v celých státech (koronavirus tuto potřebu maximálně umocnil), protože může dojít k nějaké změně, která umocní daný value bet, nebo ho zcela znehodnotí. V takové chvíli je na místě zvážit zvýšení sázky nebo zajištění sázky (protisázkou) atd. Velkou část dne zabere aktualizování statistik a výpočty přesné pravděpodobnosti. A to není ani zdaleka všechno.

Je toho zkrátka hodně, co ziskový sázkař musí udělat. Ostatně ani bookmaker nesedí v práce se založenýma rukama, i bookmaker má hromadu práce s výpočtem otevíracích kurzů, s přepočítáváním stávajících kurzů, se sledováním pohybu kurzů na jednotlivých trzích atd. A vy musíte být lepší než bookmaker, mnohem, mnohem lepší.

Pozn: Některým sázkařům z naší redakce se emoce podařily zkrotit až ve chvíli, kdy se vedle sázení začali věnovat ještě i další pracovní činnosti a sázení tedy měli jenom jako příjemnou nadstavbu. Pokud budete mít „svoje jisté“, snadněji se ubráníte pocitům zmaru ve chvílích, kdy se vám nedaří. Bohatě přitom stačí nějaká práce z domova, například psaní článků o sázení, jako to dělám já.

Bankroll management a sázkové záznamy

Zásadami správného bankroll managementu a sázkovými záznamy spousta sázkařů opovrhuje, Přitom se jedná o základní stavební kameny sebeovládání a potažmo i ziskového sázení. Funguje to jednoduše.

Pokud budete mít za sebou dostatečně dlouhý záznam, dokážete z něj vyčíst spoustu zajímavých věcí. Dlouhý sázkový záznam vám například ukáže, že stejný propad, jaký zažíváte dnes, jste zažívali i před rokem, dvěma roky atd. A že jste se z toho dokázali vymotat i jen díky přesně stanoveným sázkám. Sázkový záznam vám také pomůže povzbudit ve chvílích, kdy si moc nevěříte, kdy klesáte na mysli a kdy prožíváte negativní emoce – pokud záznam čítá dostatek položek – při pohledu na něj prostě jasně vidíte, že vaše strategie dlouhodobě funguje, a že není důvod, proč by neměla fungovat nadále (a že byste se tedy předtím, než začnete šílet, měli prostě jen zhluboka nadechnout).

Také bankroll management dokáže ve vypjatých chvílích poskytnout téměř okamžitou útěchu. Pokud bankroll management dodržujete, tak dobře víte, že nikdy nepřijdete na mizinu. Ba co víc, když ho používáte správně, minimalizuje vaše ztráty ve chvílích, kdy se vám nedaří, a maximalizuje zisky ve chvílích, kdy se vám daří dobře. Mít tuhle psychickou oporu je k nezaplacení.

Osvojit si bankroll management je sice možná ještě složitější, než přimět se dělat si sázkové záznamy (protože sázkové záznamy člověka v určitých chvílích mohou těšit, neboť připomínají pěkné výhry a zdůrazňují některé úspěchy, zatímco bankroll moc příjemných prožitků nepřináší). Pravdou je, že ke správnému bankroll managementu se ze začátku možná budete muset nutit. Jenže jakmile si zvyknete, už to bude probíhat automaticky. Alespoň já jsem to tak měla. Když teď sázím, v hlavě mi samovolně vyběhne také částka, kterou musím použít. S bankroll managementem tedy máte práci pouze na začátku.

Okamžitá pomoc ve vypjatých emocích

Emoce a nutnost sebeovládání se nedotýkají pouze kurzového sázení, ale prakticky všech aspektů našeho života. Tímto jevem se tedy v hojné míře zabývají také psychologové, kteří již dávno přispěchali s jednoduchou, ale přitom velice účinnou technikou pro zklidnění emocí (a udržení sebeovládání). Tato technika sestává ze čtyř kroků:

  • Zastavte se
  • Nadýchněte se
  • Připusťte si skutečnost
  • Zjistěte si informace

Zastavte se

Ve chvíli, kdy s vámi začnou cloumat emoce – ať už negativní, nebo pozitivní – využíváte pouze asi jen 5% své kapacity mozku. V podstatě se v té chvíli rozhodujete čistě na základě dojmů a pocitů, což je naprosto špatně. Abyste nad sebou opět dokázali převzít plnou kontrolu, jako první se musíte zastavit a prostě nedělat nic, hlavně ne to, co vám napovídají vaše emoce.

Nadýchněte se

Zklidnění dechu je praktika, se kterou pracovali už naše babičky a prababičky, takže ji asi znáte. Přesto ji raději zopakujeme. Abyste dokázali zklidnit svůj dech, nejprve se musíte pomalu, ale přitom zhluboka nadechnout a potom zase pomalu vydechnout. A tohle můžete podle potřeby opakovat.

Připusťte si skutečnost

Postavte se k tomu čelem. Ať se jedná o výhru nebo prohru. Prostě jste prohráli/vyhráli, tohle se v sázení stává – stane se vám to ještě tisíckrát, deseti tisíckrát. Zkrátka to patří k věci. I kdybyste se na hlavu stavěli, nikdy se vám nepovede vyhrát všechny sázky. Navíc prohry jsou základem pro následující výhry (a zisky), protože výsledky v sázení přicházejí nahodile – jednou přijde více proher, ty ovšem časem vystřídá zase více výher. Prostě to vezměte jako fakt, o peníze jste přišli, jindy je zase vyhrajete.

Zjistěte si informace

Nakonec je potřeba dohnat to, co vám z mozku vyplavila přebytečná krev – informace. V první řadě byste se měli probrat informacemi o zmiňovaném zápasu (a třeba i díky sázkovým záznamům) zjistit, zdali se z vaší strany jednalo o dobrou nebo špatnou sázku. V druhé řadě byste se měli vrhnout na analyzování dalších zápasů, abyste si příští sázku nemuseli vyčítat.

Emoce a sebeovládání – závěr

Cesta k sebeovládání je dlouhá, ale (většinou) neměnná. Pokud se někdo dopracuje do bodu, kdy se umí v sázení ovládat, o tuto dovednost už nikdy nepřijde – jeho pohled na sázení se totiž změní.

V tomto článku jsme vám dali všechny potřebné informace o emocích i návod na to, jak je držet pod pokličkou. Ačkoliv to není úplně jednoduché, bojujte s tím, protože pokud to jednou dokážete, posunete své sázení na vyšší level.

Zdroj: Wikipedia + vlastní

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *